صنعت ساختمان.آی آر

نیازمندیهای صنعت ساختمان

صنعت ساختمان.آی آر

نیازمندیهای صنعت ساختمان

صنعت ساختمان.آی آر نیازمندیهای مصالح ساختمانی ،درب و پنجره ، تاسیسات و... میباشد

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

درب کابین آسانسور


در مقالات گذشته در رابطه با آسانسور به‌ صورت کامل مقاله‌ای را ارائه دادیم. این بار می‌خواهیم به‌صورت جزء ای تر به درب و کابین آسانسور بپردازیم.

 

درب آسانسور:

درب آسانسور همواره از اهمیت بسیار خاصی برخوردار می‌باشد. چرا که درصورتی‌که این بخش از آسانسور دارای مشکل باشد ممکن است باعث وجود خطراتی برای مسافران آسانسور شود. درب‌های آسانسور باید دارای عرض مشخص، سهولت باز و بسته کردن راحت، امکان تردد چندین نفر به‌صورت هم‌زمان و دارای استانداردهای لازم و البته زیبایی خاص خود باشد.

درب‌های آسانسور ازآنجایی‌که در تمامی طبقات استفاده می‌شود و بسته به انتخاب افراد ممکن است دارای قیمت‌های بالای نیز باشد، پس می‌توان یکی از عوامل تأثیرگذار در قیمت آسانسور باشد، که با توجه به نوع کاربری ساختمان باید مناسب با ساختمان انتخاب شود.

از انواع درب‌های آسانسور می‌توان به درب‌های ذیل اشاره نمود:

1-    درب لولایی آسانسور

2-    درب اتوبوسی آسانسور

3-    درب تلسکوپی آسانسور

4-    درب اتوماتیک آسانسور

در اینجا ما به بحث در رابطه با درب‌ اتوماتیک آسانسور می‌پردازیم که معمولاً به‌صورت سانترال و یا از انواع مختلف دیگر همچون اتوبوسی و تلسکوپی نیز می‌باشد. توجه داشته باشید درب‌های غیر اتوماتیک معمولاً درب‌های لولایی می‌باشد. این نوع درب‌ها به‌صورت اتوماتیک به محض رسیدن آسانسور به محل سوار کردن مسافر باز و بسته می‌شود و دارای حس‌گرهای حساسی نیز می‌باشد. تا از گیرکردن افراد در بین درب جلوگیری شود. معمولاً در دو نوع داخلی و خارجی در بازار موجود می‌باشد و البته نمونه خارجی دارای قیمت بالاتری نسبت به نوع ایرانی می‌باشد.

زیبایی درب‌های آسانسور از همه لحاظ باید مورد توجه قرار گیرد و درب‌ها معمولاً باید متناسب با رنگ و محیط پیرامون آسانسور انتخاب شود تا علاوه بر حفظ زیبایی، ست بودن با محیط را نیز به کاربر القاء نماید.

 

 

استاندارهای درب آسانسور:

درب‌ها آسانسور نیز دارای استانداردهای خاصی می‌باشد که از جمله می‌توان به:

1-    فاقد هرگونه منفذ و یا لبه‌های تیز در درب.

2-    ساخته شده با فلزی باشد، که در اثر گذشت زمان تغییر شکل ندهد.

3-    ارتفاع درب آسانسور نباید از 2 متر کمتر باشد.

4-    فاصله بین لبه درب آسانسور تا چارچوب باید از 6 میلی‌متر کمتر باشد.

5-    امکان باز شدن خودکار درب در صورت گیرکردن مسافر در بین.

 

 

کابین آسانسور:

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین بخش‌های آسانسور کابین آن می‌باشد که دارای  استانداردهای متفاوت برای نوع کاربری‌ها مختلف و دارای انواع مختلف می‌باشد. اگر بخواهیم تعریف کلی از کابین آسانسور بگوییم، باید خدمت شما عرض شود کابین آسانسور همان منطقه قرارگیری مسافر می‌باشد و در سبک‌ها و طرح‌های مختلف به بازار عرضه‌شده است. معمولاً کابین‌ها دارای نوع‌های مختلفی می‌باشد و جدا از درب ورودی مجزا آسانسور خود نیز دارای درب می‌باشد. همچنین از دیگر ویژگی‌های کابین آسانسور می‌توان به وجود سیستم کنترل هوشمند آسانسور، چراغ‌های نمایشگر طبقه و موارد دیگر اشاره نمود.

کابین آسانسور دارای انواع  بسیاری بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به کابین‌های شیشه‌ای اشاره نموده. معمولاً اتاقک‌های شیشه‌ای در ساختمان‌های بلند و به در مناطقی که آسانسور توسط دیوار محصور نشده است، استفاده می‌شود.

کابین آسانسور دارای طراحی متناسب با نوع کاربری می‌باشد. مثلاً برای بیمارستان کابین‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شود که دارای طول زیاد برای جاگیری تخت‌های بیمارستان باشد و یا در مناطق عمومی باید دارای فضای بیشتری نسبت به آسانسور درون ساختمان‌ها باشد.

 

 

معمولاً آرایه‌گری داخل آسانسور نیز بسته به قیمت کابین متفاوت می‌باشد. البته معیارهای بسیار باید در طراحی کابین مناسب لحاظ شود که دارای مقاومت بالا در برابر ضربه، بهینه‌شده برای START و STOP های آسانسور، ضربه‌گیرهای مناسب و دارای تحمل در برابر فشارهای وارده را داشته باشد. به‌طورمعمول جداره کابین آسانسور رو از ورق گالوانیزه به ضخامت 1.5 میلی‌متر می‌سازند. 

دکوراسیون داخلی آسانسور معمولاً متنوع بوده و شرکت‌های تولیدکننده از انواع MDF و یا مواد تزئینی دیگر در داخل کابین استفاده می‌نمایند.

استانداردهای کابین آسانسور مهم‌ترین بخش می‌باشد، که باید توسط شرکت‌های سازنده کابین به‌صورت دقیق رعایت شود. چرا که طول و عرض تعریف‌شده در آیین‌نامه ساختمانی باید به‌صورت کامل رعایت شود تا کابین به‌راحتی در چاله‌ی آسانسور قرار گیرد. در صورت عدم رعایت چه از طرف سازنده کابین و چه از طرف فردی که چاله‌ی آسانسور را اجرا می‌نماید، مشکل‌ساز می‌باشد.

شما هم‌اکنون می‌توان درصورتی‌که تولیدکننده انواع درب و کابین آسانسور می‌باشید، آگهی خود را در صنعت ساختمان . آی آرثبت نمایید. 

جهت اطلاع از قیمت درب و کابین آسانسور و لیست تولیدکنندگان درب و کابین آسانسور به سایت صنعت ساختمان.آی آر مراجعه نمایید

منبع:صنعت ساختمان.آی آر

  • سمیه الهامی
  • ۰
  • ۰

آسانسور

آسانسوربه‌منظور انتقال افراد و اجسام به‌صورت عمودی و در راستای محور Y از آسانسور و یا (Elevator) استفاده می‌شود. امروزه از آسانسور در ساختمان‌های مرتفع استفاده می‌شود. از قابلیت‌های آسانسور می‌توان به جا به‌جای در طبقات ساختمان و قابلیت انتقال بار و افراد اشاره نمود.

 

وجود تنها یک آزادی محور در آسانسور باعث شده است که این وسیله تنها در راستای عمود قابلیت جابه‌جایی داشته باشد و این به‌وسیله‌ی ریل‌های تهویه شده در درون چاله آسانسور و با استفاده از موتور کشنده تهویه شده در بالا کشیده شده و در بین ریل‌ها و درون چاله حرکت می‌نماید. آسانسور با استفاده از یک سیستم مرکزی قابل هدایت بوده که این سیستم توسط افراد چه از بیرون چه از داخل آسانسور هدایت می‌شود و هیچ‌گونه محدودیتی سنی برای استفاده از آن تعیین نشده است.

ازآنجایی‌که این وسیله به‌عنوان یک وسیله عمومی شناخته می‌شود، پس استانداردهای استفاده‌شده در آن نیز باید برای تمامی افراد با هر سنی قابل‌استفاده باشد.

آسانسورها معمولاً یا داخل ساختمان هستند و یا خارج از ساختمان که نوع اول بیشتر رواج دارد. در نوع دوم معمولاً این نوع آسانسور برای ساختمان‌های بسیار بلند و به‌صورت شیشه‌ای به کار می‌رود.

 

بالابر:

بالابرها نیز همانند آسانسورها کار انتقال افراد و اجسام را بر عهده دارند، اما مهم‌ترین تفاوت آن‌ها با آسانسور در میزان باری هستند که انتقال می‌دهند. بالابرها از قدرت انتقال بار بالاتر نسبت به آسانسور برخوردارند و این بار به‌جای استفاده از موتور در بالا و یا استفاده از چاله و ریل برای انتقال عمودی در بالابرها از جک در زیر بالابر استفاده می‌شود.

بالابرها معمولاً به دو گروه تقسیم می‌شوند: نوع اول بالابرهای ثابت و نوع دوم بالابرهای متحرک هستند.

برخلاف آسانسور بالابرها قابلیت انتقال اجسام و افراد را در راستای X و یا افقی نیز دارا می‌باشند که البته این کار درگذشته برای انتقال این کار با استفاده از کابل‌های افقی و با نیرو فرد انتقال صورت می‌گرفت.

بالابرهای معمولاً بدون حفاظ می‌باشند و در صورت داشتن حفاظ نیز تنها به یک حفاظ میله‌ای بسنده می‌شود، ازاین‌جهت به‌هیچ‌عنوان یک وسیله عمومی همانند آسانسورها به‌حساب نمی‌آید و باید در استفاده از آن نکات ایمنی به‌صورت کامل رعایت شود.

بالابر ها معمولا به صورت متحرک نیز می باشند، که معمولا بر روی ماشین های قرار می گیرند. بدین این صورت از آن ها می توان در مکان های که به صورت ثابت امکان قرار دادن بالابر نیست استفاده نمود. از جمله مصارف بالابر های متحرک می توان در: ماشین آتش نشانی، اتفاقات برق، ماشین های کار و موارد دیگر اشاره نمود. بالابر های متحرک از قدرت انتقال کمتری نسبت به بالابر های ثابت برخوردار است و همواره خطرات بیشتری نیز نسبت به بالابر های ثابت دارد.

البته بالابرها به صورت های مختلف دیگری نیز وجود دارد که در مقاله ای دیگری به صورت کاملا مفصل به شرح توضیح آن می پردازیم.

 

پله‌برقی:

پله‌های برقی نیز یکی دیگر از وسایل انتقال افراد بین طبقات می‌باشد. به طور کلی پله‌برقی در ساختمان‌های مسکونی زیاد استفاده نمی‌شود و معمولاً در مکان‌های عمومی همچون بازارچه‌های خرید و مترو مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع پله‌ها به چندین صورت بوده و از آئین‌نامه نیز دارای شرایط خاصی می‌باشد.

رعایت نکات ایمنی در پله‌برقی‌های بسیار مهم و پراهمیت است، چراکه خبرهای بسیار از سقوط، گیرکردن به پله‌ها، سرگیجه در هنگام استفاده و یا مشکلات گیرکردن چادر و اشیاء در پله‌برقی‌ها شنیده می‌شود. پس ازلحاظ ایمنی می‌توان به جرات گفت پله‌برقی یکی از وسایل پرخطر می‌باشد.

هرچند پله‌برقی یک وسیله استفاده عمومی است، ولی اکیداً توصیه می‌شود به‌هیچ‌عنوان اجازه استفاده فرزندان خود را به‌صورت تنها ندهید و همواره مراقب استفاده از سیستم انتقال‌دهنده باشید.

پله‌برقی‌ها دارای نصب جالب می‌باشند که در مقالات بعدی به تشریح کامل آن‌ها می‌پردازیم؛ اما مورد مهم در مورد پله‌برقی موتور الکتریکی آن‌ها می‌باشد که به نسبت ارتفاع با کیلووات‌های 4.5 – 8 – 11 طراحی و ساخته می‌شود.

امروزه با پیشرفت صنعت پله‌برقی بسیار خطرات این وسیله گرفته‌شده است ولی همواره احتیاط شرط عقل می‌باشد و باید در هنگام استفاده از آن احتیاط کامل صورت گیرد.

جمع بندی:

در رابطه با هر یک از عناوین آسانسور، بالابر و پله‌برقی به‌صورت کامل در مقالات دیگر توضیح داده‌ شده است. همان‌طور که در بالا مشاهده می‌نمایید، آگهی‌های مرتبط با این حوزه که توسط افراد متخصص ثبت شده است را می‌توان به عنوان کاتالوگ محصولات نظاره‌گر باشید و  در صورت نیاز به هر یک از انتقال دهنده ها می توانید با افراد آگهی دهنده تماس حاصل نمایید و با آن ها مشاوره نمایید تا به صورت کامل توضیحات لازم به شما داده شود.

همچنین اگر خود شما نیز در این زمینه در حال فعالیت می‌باشید می‌توانید آگهی‌ها خود را بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای در نیازمندی‌های صنعت ساختمان. آی آر ثبت نمایید.

صنعت ساختمان. آی آر بستری مطمئن برای آگهی‌ها شما می‌باشد.

 

جهت اطلاع از قیمت آسانسور و لیست تولیدکنندگان آسانسور به سایت صنعت ساختمان.آی آر مراجعه نمایید

 

 
  • سمیه الهامی