صنعت ساختمان.آی آر

نیازمندیهای صنعت ساختمان

صنعت ساختمان.آی آر

نیازمندیهای صنعت ساختمان

صنعت ساختمان.آی آر نیازمندیهای مصالح ساختمانی ،درب و پنجره ، تاسیسات و... میباشد

  • ۱
  • ۰

بالابر

 

بالابر در واقع ابزاری مکانیکی هست که به منظور دسترسی های موقتی و ایمن برای افراد و تجهیزات در مکان‌هایی که غیر قابل دسترس هستند بخصوص مکان‌هایی با ارتفاع زیاد کاربرد دارد. آنچه که باید مد نظر داشت این هست که اینگونه بالابرها صرفاً برای کارهای موقتی و کوتاه مدت همچون تعمیرات جزئی و کارهای نظارتی در محل‌های با ارتفاع زیاد و یا مکان‌هایی که راه دسترسی ایمن و راحت به آن‌ها وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بنابراین این تجهیزات در مقابل تجهیزاتی همچونآسانسورهاو یا سایر بالابرها قرار می گیرند که دائمی‌اند. طراحی این تجهیزات به منظور جابجایی بارهای با وزن محدود و معمولاً پائین تر از یک تن بوده است. هرچند که گاهی بر اساس نیاز در ظرفیت‌های کاری بیشتر نیز تولید می شوند. از مزایای دیگر اینگونه تجهیزات کاربری آسان آن‌هاست که معمولاً یک نفر قادر است آن را راه اندازی کند و مورد استفاده قرار دهد. بالابرها با نام  ( MEWP: Mobile Elevating Work Platforms نیز معروف هستند.  ساخت بالابرها علاوه بر اینکه به عنوان محل کار ایمن موقتی صورت می گیرد، امکان استفاده از آن‌ها به عنوان ابزارآلات صنعتی (مانند قالب های برقی نصب شیشه) وجود دارد. این کار با تجهیز آن‌ها به منابع برقی و بادی میسر می شود.

امروزه تقاضای زیادی از طرف مصرف کنندگان برای استفاده از این وسیله وجود دارد چراکه کاربرد آن آسان است. از طرفی به دلیل عدم وجود آگاهی و نظارت لازم، کاربران آن اطلاعات کافی در مورد خطرات و حوادث کار با این تجهیزات را ندارند. متأسفانه این ناآگاهی گاه حوادث ناگواری را به دنبال دارد. هر ساله آمار زیادی از وقوع حوادث در حین کار با بالابرهای غیر استاندارد توسط کارگران گزارش می شود. سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی، گیرافتادگی، سقوط اشیا از داخل پلاتفورم و واژگونی اینگونه از تجهیزات از جمله موارد خطرات عمده کار با بالابرهاست. لازم به توضیح است که آمار سازمان OSHA، خطر واژگونی (Tip-Over) را به عنوان بالاترین علت حوادث کار با اینگونه تجهیزات معرفی می کند.افرادی زیادی از جمله بیشتر کارگران صنعت برق، نقاشان ساختمانی، کارگران نصاب قطعات فلزی سوله­ها، نجار­ها و… در معرض آسیب های ناشی از کار با این تجهیزات قرار دارند. از عمده ترین دلایل بوجود آورنده حوادث در حین کار با بالابرها می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

وجود نقص در تجهیزات، وضعیت زمین، عدم استفاده از جک های جانبی تعادلی یا خراب بودن جک­ها، گیرکردن بین ساختمان­ها و تأسیسات مجاور، برخورد با سایر وسایل نقلیه ، بار اضافی و برخورد بار به کشنده بالابرها.

در کشور ما عمده ترین علل حوادث بالابر، به‌کارگیری بالابر­های غیر استاندارد، استفاده از سبد متصل به جرثقیل به جای بوم لیفت و آموزش ندادن اپراتور می باشد.

بر اساس آمارهای منتشره از سازمان ایمنی و بهداشت حرفه­ای آمریکا (OSHA)هر ساله تعداد زیادی از کسانی که از بالابرها استفاده می کنند، آسیب های شدید می بینند و حتی این امر به مرگ آن‌ها منجر می شود.

انواع مختلف بالابرها:

1- بالابرهای نوع سیار

کاربرد این نوع بالابر در ارتفاع و یا به منظور حمل و جابجایی بار و نفر و یا انجام امور خدماتی، رنگ آمیزی، ساخت سازه ها و ساختمان‌ها و ... می باشد. بالابرهای نوع سیار بر اساس نوع دسترسی در دو دسته قرار می گیرند:

الف- بالابرهای سیار با دسترسی عمودی: این دسته از بالابرها تنها به‌صورت عمودی حمل بار و نفر را انجام می دهند. مرسوم‌ترین این نوع دستگاه‌ها با نام بالابرهای هیدرولیکی آکاردئونی (قیچی (Scissor Lifts- و ریلی می‌باشد.

ب- بالابرهای سیار با دسترسی عمودی و افقی یا بوم لیفت ها :این نوع بالابرها در انواع هیدرولیکی مفصلی و هیدرولیکی تلسکوپی و یا ترکیبی در بازار موجودند. بوم لیفت ها معمولاً به منظور کار در مکان‌های مرتفع، جابجایی نفر و دسترسی به نقاط جانبی در ارتفاع بکار می روند. این دستگاه‌ها به دلیل استفاده از مکانیسم هیدرولیک امنیت بالائی دارند. عرضه این نوع بالابرها به بازار می تواند به شکل قابل یدک (Towable Platforms)، نصب شده بر روی کامیون (Truck Mounted Platforms) و یا خود محرک (Self Propelled) صورت گیرد.
 

ب- بالابرهای نوع ثابت  (Fixed Platforms)

کاربرد این نوع بالابرها معمولاً در خطوط تولید، انبارها و... به منظور جابجایی بارهای سنگین، تخلیه و بارگیری از خودرو و هم‌سطح سازی می باشد. بالابرهای ثابت در انواع و مکانیسم‌های مختلف اعم از هیدرولیکی، زنجیری، کابلی و یا به صورت ترکیبی ساخته می شوند. ایمن ترین آن‌ها بالابرهای هیدرولیکی ثابت با مکانیسم قیچی و خطرآفرین تری آن‌ها و بالابرهای کابلی هستند. علت خطرناک بودن بالابرهای کابلی به دلیل احتمال قطع کابل، خارج شدن از قرقره وینچ و یا گیر کردن اشیا و اندام بدن میان کابل و وینج می باشد. می توان از انواع  بالابرهای هیدرولیکی ثابت که دارای ایمنی مناسب نسبت به دیگر مدل‌های معرفی شده می باشند به موارد زیر اشاره کرد:

این بالابرهای ثابت به یک چاهک نیاز دارند تا در زمان جمع شدن دستگاه با قرارگیری درون آن با زمین مسطح می شود.

الف- بالابر ثابت هیدرولیک جک مستقیم

ب- بالابرهای ثابت آکاردئونی

پ- بالابرهای ثابت زنجیری و کابلی هیدرولیکی

هم اکنون می توانید با ثبت نام در وب سایت صنعت ساختمان . آی آر اقدام به ثبت آگهی نمایید.

جهت اطلاع از قیمت بالابر و لیست تولیدکنندگان بالابر به سایت صنعت ساختمان مراجعه نمایید


منبع:صنعت ساختمان . آی آر

  • ۹۵/۰۲/۰۴
  • سمیه الهامی

بالابر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی