صنعت ساختمان.آی آر

نیازمندیهای صنعت ساختمان

صنعت ساختمان.آی آر

نیازمندیهای صنعت ساختمان

صنعت ساختمان.آی آر نیازمندیهای مصالح ساختمانی ،درب و پنجره ، تاسیسات و... میباشد

  • ۰
  • ۰

پنل شاسی اسانسور

شاسی وسیله رابط تبدیل فرمان ها و اطلاعات به کاربر

دو جزء تشکیل دهنده شاسی سوییچ و نمایشگر نوری هستند. در مورد شاسی های احضارآسانسور در طبقات و انتخاب طبقه داخل کابین، روشن شدن نمایشگر نوری یا لامپ زیر شاسی نشان دهنده پذیرفته شدن و ثبت درخواست کاربر از طرف سیستم کنترل آسانسور هست.

‏معمولاً از تکت سوییچTact Switch ‏ یامیکروسوییچ به‌عنوان عنصر قطع و وصل الکتریکی در شاسی استفاده می‌شود. حداکثر ولتاژ کار این سوییچ‌ها معمولاً حدود 30vnC ‏و حداکثر جریان مجاز حدود 50mA‏ می باشد.طول عمر مکانیکی و الکتریکی ‏سوییچ‌ها معمولاً بین 000/100 تا 000/500 ‏بار عملکرد می باشد.

عنصر بکار رفته به منظور  قطع و وصل الکتریکی در شاسی معمولاً تکت سوییچTact Switch ‏ یامیکروسوییچ هست. حداکثر ولتاژ کار و جریان مجاز این سوئیچ ها به ترتیب حدود 30vnC   و  50mA می باشد. طول عمر آن ها نیز از نظر مکانیکی و الکتریکی معمولاً 000/100 تا 000/500 ‏بار عملکرد می باشد.

 

معمولاً از به یا تعدادی دیود نورانی LED سری شده در نمایشگر نوری استفاده می شود.

بیشترین ولتاژ کار که در مجموعه نمایشگر مجاز هست معمولاً حدود  30VDC می باشد همچنین جریان عبوری حدود 10Ma هست.

از ویژگی‌های دیودهای نورانی علاوه بر ظرافت و کارایی، طول عمر و دوام طولانی آن هاست. این دیود ها به قطبیت ولتاژ اعمالی حساس بوده و برای اینکه روشن شوند نیاز هست که اتصال قطب مثبت تغذیه به سمت آند آن ها کانکتور صورت گیرد.

معمولاً جهت تسهیل در شناسایی خطوط سوئیچ و نمایشگر مدار مربوطه در پشت شاسی چاپ می شود و یا اینکه برای هر دو سیم سوئیچ رنگ زرد و برای سیم‌های منتهی به قطب مثبت و منفی نمایشگر شاسی، رنگ‌های قرمز و مشکی بکار برده می شود.

روش‌های مرسوم جهت سیم کشی مجموعه شاسی

روشی که در آسانسورهای قدیمی بکار می رفته و در حال حاضر تقریباً از رده خارج شده است بنام روش موازی دو سیم با دو خط مجزا برای سیگنال‌های سوییچ و نمایشگر نوری هر شاسی می باشد.

امروزه متداول‌ترین روش در آسانسورهای معمولی با طبقات کم و متوسط روش موازی تک سیم با یک خط مشتری برای سیگنال‌های سوییچ و نمایشگر نوری هر شاسی می باشد.

روشی که اکثراً در آسانسورهای بلند و بخصوص برای شاسی های داخل کابین (جهت صرفه جویی کردن در استفاده از تراول کابل) کاربرد دارد، روش سریال توسط برد الکترونیکی مبدل می باشد.

 

روش موازی تک سیم به منظور سیم کشی

در این روش سیم کشی ضمن اینکه تغذیه شاسی با یک ولتاژ 24 ولت صورت می گیرد، اتصال خط کاتد نمایشگر به یکسر سوئیچ انجام گرفته و خط سیگنال شاسی را به وجود می آورد. آزمایش صحت عملکرد شاسی و مدار تغذیه آن در این ترکیب به سهولت انجام می شود. روشن شدن نمایشگر با فشردن شاسی و خاموش شدن با رها کردن شاسی (در صورتی که خط سیگنال آزاد باشد)  اتفاق می افتد.

 

عملکرد اتصال یک شاسی به سیستم کنترل آسانسور  به این شکل صورت می گیرد که:

1- در اولین حالت نمایشگر شاسی روشن نیست و سوئیچ در وضعیت قطع قرار داد. در این شرایط سطح ولتاژ خط سیگنال 22 ولت می باشد.

2- بسته شدن سوئیچ با فشار دادن شاسی توسط کاربر اتفاق افتاده و ضمن اینکه نمایشگر شاسی روشن می شود، ولتاژ خط سیگنال به صفر می رسد.

این حالت به صورت آنی و بلافاصله از طریق قسمت ورودی شاسی سیستم کنترل آسانسور (مقایسه کننده) مورد شناسایی قرار گرفته و سیستم کنترل در صورت امکان پذیرش شاسی ‏(عدم قرار گیری در موید رویزیون و...)، فرمان لازم برای پذیرش شاسی را صادر می کند و اتصال خط سیگنال را توسط سوئیچ الکتریکی خود به ولتاژ صفر (پتانسیل زمین) ممکن می سازد.

3- کاربر شاسی را رها می کند. در این وضعیت با پذیرش شاسی توسط سیستم کنترل، خط سیگنال توسط آن تا لحظه انجام سرویس در پتانسیل صفر حفظ شده و نمایشگر شاسی روشن باقی می ماند. 4- بعد از اینکه آسانسور به طبقه مقصد رسید، سیستم کنترل خط سیگنال را با قطع سوییچ الکترونیکی خود، جدا کرده و باعث خاموش شدن نمایشگر شاسی می شود. از این طریق سیستم مجدداً به حالت اولیه برمی گردد.

نمایشگر آسانسور طبقه و جهت

در حال حاضر نمایشگرهای آسانسور عرضه شده قابلیت ها و امکانات مختلفی را دارا می باشند. در یک سمت نمایشگرهای رقمی هفت قسمتی یا اصطلاحاً "سون سگمنت" ساده به منظور اعلام کردن موقعیت آسانسور همراه با دو قطعه نورانی به منظور نشان دادن جهت قرار گرفته اند. در سمت دیگر نمایشگرهایLCD ‏ گرافیکی تک رنگ (معمولاً آبی) قرار دارند که می توانند اطلاعات بسیاری همچون مود عملکرد آسانسور ، وضعیت باز و بسته شدن در، وضعیت بارگذاری کابین، تاریخ و ساعت و... را علاوه بر موارد مذکور فوق به نمایش بگذارند.

 

نمایشگرها را بایستی به عنوان عناصری معرفی نمود که در آن ها دریافت اطلاعات به صورت یک طرفه از سیستم کنترل آسانسور صورت می گیرد. از روش‌های متنوع بسیاری که به منظور فرستادن اطلاعات به نمایشگرها وجود دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

‏الف- روش ارسال موازی:

در این روش‌ها به‌منظور نمایش سیگنال‌های جهت از دو خط بهره گرفته‌شده است.‏

‏ب- روش ارسال سریال:

مشخصه این روش‌ها استفاده از دستگاه‌های میکروپروسسوری  در هر دو طرف ارتباط است.

جهت اطلاع از قیمت پنل شاسی آسانسور و لیست تولیدکنندگان پنل شاسی آسانسور  به سایت صنعت ساختمان.آی آر مراجعه نمایید

منبع : صنعت ساختمان.آی آر 

  • ۹۵/۰۲/۰۴
  • سمیه الهامی

پنل شاسی آسانسور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی